Fatra vyrobila plastový profil na zakázku do trolejbusu z 60. let

Fatra vyrobila plastový profil na zakázku do trolejbusu z 60. let

V 50. až 60. letech vyráběla společnost Fatra plastové pohledové profily do autobusů a trolejbusů. Dnes se jedná o historické modely, jejichž díly se již nevyrábí a není tak jednoduché je sehnat.  Technické muzeum v Brně, které renovuje a má ve sbírce historická vozidla MHD se na nás obrátilo, s poptávkou výroby historického profilu. Jednalo se konkrétně o profil, který byl vyroben pro prototyp trolejbusu Tatra 401 z roku výroby 1958. Přečtěte si, jak jsme si poradili se zadáním vyrobit tento přes 50 let starý díl – už dávno vyřazený z našeho katalogu.

Sbírka historických vozidel městské hromadné dopravy

Technické muzeum v Brně vlastní od roku 1971 sbírku historických vozidel městské hromadné dopravy. Postupně s dopravním podnikem města Brna pracuje na obnově vozového parku, celkem se nachází ve sbírce přes 100 vozidel. Sbírka se skládá, jak z vyřazených vozidel z dopravního podniku, tak z vozidel, které byly vypátrány na zapomenutých místech po České republice. Při renovaci Technické muzeum dbá na použití originálních náhradních dílů nebo jim alespoň co nejvěrněji podobných. Průměrně se vozidlo renovuje 3-4 roky a oprava jednoho autobusu stojí zhruba 1,5-3 mil. Kč.

VYROBIT PLASTOVÝ PROFIL Z MINULOSTI BYLA VÝZVA

Když nás Technické muzeum oslovilo, s poptávkou výroby přesného pohledového profilu pro restaurovaný prototyp trolejbusu Tatra 401, udělali jsme vše pro to, abychom požadavkům vyhověli. Zástupci z Technického muzea věděli, že podobné profily v minulosti vyráběla společnost Fatra pro trolejbusy Škoda 9Tr, autobusy Karosa i tramvaje T3 a K2, proto ihned věděli, že se na nás mohou obrátit. Již v minulosti totiž ve Fatře objednávali různé druhy PVC profilů např. pro restaurování autobusů Karosa ŠL11 nebo přívěsu Jelcz PO1. Požadovaný profil však v současném katalogu profilů už nenašli. Následně nás požádali o výrobu plastového profilu na zakázku. Byla to pro nás zajímavá výzva, protože nám k výrobě chyběla potřebná dokumentace a nástroje, které se dřív používaly. Požadavek na zpracování plastových profilů nás však zaujal natolik, že jej nešlo odmítnout. Chtěli jsme zákazníkovi vyhovět a vytvořit přesnou historickou maketu, aby mohla být dokončena renovace trolejbusu. A tak započala téměř detektivní práce po celé Fatře.

Výroba plastového profilu na zakázku

I přesto že jsme neměli k dispozici staré vzorky a nástroje, které se používaly v 60. letech k výrobě tohoto dílu, tak naši zaměstnanci tuto poptávku brali jako výzvu být u zrodu renovace historického vozidla. Měli jsme štěstí a našli jsme v našem skladu vyřazených nástrojů v Napajedlech hubici, která v minulosti k výrobě požadovaného plastového profilu sloužila. Ovšem zdaleka jsme ještě neměli vyhráno, netušili jsme, zda nástroj bude vůbec funkční k výrobě požadovaného profilu. Po několika úpravách hubice v naší nástrojárně se mám nakonec pro muzeum podařilo vyrobit identický výrobek, který přesně odpovídal historickému profilu pro renovovaný trolejbus.

    

NAHLÉDLI JSME DO MINULOSTI DOPRAVY

Pátrání i pečlivá práce našich zaměstnanců se vyplatila. Pomohli jsme také při instalaci plastového profilu do trolejbusu. Byli jsme tak svědky výsledku opraveného veterána, který i díky naší práci dostal svou historickou podobu. S historií dopravy a celým příběhem muzea nás seznámil pan Tomáš Kocman, který se od roku 1982 věnuje v Technickém muzeu v Brně sekci Městské hromadné dopravy. Je mimo jiné autorem knihy historická vozidla MHD ve sbírce Technického muzea v Brně.
  

Kde můžete historická vozidla vidět?

Historická vozidla jsou uložena v depozitáři bývalých kasáren v Řečkovicích, vystavována jsou příležitostně. Vidět je můžete například na muzejní noci, kdy jezdí linka historických vozů přímo k muzeu. Dále můžete vozy vidět na akci Parní Olympia nebo v příštím roce na akci Dopravní nostalgie, která se váže k výročí 150 let dopravy v Brně.